Naujasis Galisijos kinas
Lois Patiño yra vienas iš Naujojo Galisijos kino kūrėjų.
Šiaurės Ispanijos Galisijos regiono istorija pažymėta diasporos. Dėl šios patirties ir ryšių jaunieji kūrėjai imasi projektų įvairiose šalyse, kur dirba su vietinėmis bendruomenėmis, o tai lemia ir temų universalumą, ir estetinę įvairovę. Jie dažnai filmuoja ant 16 mm juostos, trina žanrų ribas, dekonstruoja naratyvus. eksperimentuoja su vaizdu bei garsu ieškodami tinkamiausių formų išreikšti pasirinktas idėjas ir temas.
Šios kino bangos pirmuoju filmu laikomas Oliver Laxe „Jūs visi kapitonai“ (You All Are Captains, 2010) – dokumentikos ir vaidybinio kino hibridas, pelnęs FIPRESCI apdovanojimą Kanų kino festivalyje ir atkreipęs tarptautinės auditorijos dėmesį į regiono kūrėjus. Laxe, kartu su kitais jaunais režisieriais kūrė ant sugriuvusios Galisijos kino industrijos pamatų – dėl ekonominės krizės nulemto menko finansavimo, jauni inovatyvūs kūrėjai buvo apriboti, bet kartu ir išlaisvinti iš įprastų kino rėmų. Jie ėmėsi kurti asmeniškesnį kiną, nevengė formalių eksperimentų, aštrių politinių ir kultūrinių refleksijų.
Kaip įvardijo vienas iš Naujojo Galisijos kino režisierių Xurxo Chirro, šią įvairialypę grupę kino kūrėjų sieja: „sinefilija, mažos kūrybinės komandos, technologijos demokratizacija, nepriklausomumas, rizika, eksperimentavimas, improvizacija, procesas, metakalba, nuorodų panaudojimas, peizažas, panteizmas, ironija, humoras“.
Lietuvos žiūrovai jau galėjo susipažinti su kino konvencijoms nepavaldžiu Naujuoju Galisijos kinu. Čia buvo rodyti Oliver Laxe filmai „Mimozos“ (Mimosas, 2016) ir „Ugnis ateis“ (Fire Will Come, 2019), Helenos Girón ir Samuelio M. Delgado „Jie neša mirtį“ (They Carry Death, 2021), bei šiuo metu VDFF Eksperimentinių trumpametražių filmų programoje rodomas „Žydėjimas“ (Bloom, 2023).
Sukūręs „Samsarą“ Lois Patiño Galisijos kiną praturtino istorija iš Laoso ir Tanzanijos. Abiejose šalyse režisierius dirbo su mažomis komandomis, kurių dalis buvo vietiniai kino kūrėjai. Jis taip pat pasirinko filmuoti ant 16 mm juostos, bei siekdamas vizualizuoti reinkarnaciją eksperimentavo su esminiais kino elementais – šviesa ir garsu. Bet, turbūt, labiausiai Naujojo Galisijos kino dvasia šiame filme pasireiškia drąsa imtis kine vaizduoti tai, kas nematoma.